Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο
Στα πλαίσια του μαθήματος ΗΛΕΚΤΡΙΚΕΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ επισκεφτήκαμε, με τα τμήματα ΓΗΛ2 και ΒΗΛ2 της ειδικότητας Τεχνικός Ηλεκτρολογικών Συστημάτων, Εγκαταστάσεων και Δικτύων το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο με σκοπό οι μαθητές να κατανοήσουν τη χρήση του σωστού φωτισμού σε ειδικές περιπτώσεις όπως οι προθήκες μουσείου
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΧΩΡΟΥ
Το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο ιδρύθηκε το 1914 και από το 1930 στεγάζεται στη Villa Ilissia.
Η «Βίλα Ιλίσσια» (Villa Ilissia) ή αλλιώς το Μέγαρο της Δούκισσας της Πλακεντίας, είναι συγκρότημα τεσσάρων κτηρίων το οποίο βρίσκεται επί της λεωφόρου Βασιλίσσης Σοφίας στην Αθήνα. Κατασκευάστηκε την περίοδο 1840-1848 σε σχέδια του αρχιτέκτονα Σταμάτη Κλεάνθη, ως ιδιωτική κατοικία της δούκισσας της Πλακεντίας, η οποία διέμεινε σε αυτό τα τελευταία έξι χρόνια της ζωής της, έως το 1854. Αργότερα, το συγκρότημα στέγασε για τρία χρόνια τη Σχολή Ευελπίδων και στη συνέχεια άλλες στρατιωτικές υπηρεσίες.
Η Σοφί ντε Μαρμπουά, δούκισσα της Πλακεντίας, (Sophie de Marbois, Duchesse de Plaisance) γεννήθηκε στη Φιλαδέλφεια των ΗΠΑ το 1785. Παντρεύτηκε τον Σαρλ Λεμπρέν (Charles Lebrun), υπασπιστή του Ναπολέοντα και Δούκα της Πλακεντίας .
Στην Αθήνα η δούκισσα εγκαταστάθηκε οριστικά το 1837, μετά τον πρόωρο θάνατο της κόρης της, και αγόρασε μεγάλες εκτάσεις. Μετά την καταστροφή του πρώτου σπιτιού της οδού Πειραιώς, η Δούκισσα της Πλακεντίας αναθέτει στο διάσημο αρχιτέκτονα Σταμάτη Κλεάνθη, την ανέγερση του μεγάρου της στην τότε οδό Κηφισιάς [1] (και σήμερα Λεωφόρο Βασιλίσσης Σοφίας).
Το κεντρικό κτήριο, η κατοικία της δούκισσας, υψώνεται στο βάθος της αυλής. Είναι επενδεδυμένο εξωτερικά με λευκό μάρμαρο κι αποτελείται από δύο ορόφους και υπόγειο. Στη βόρεια πλευρά του κτηρίου, προς την αυλή, υπάρχουν και στους δύο ορόφους τοξοστοιχίες με επτά αψίδες, ενώ την εικόνα συμπλήρωναν οι δύο εξέχοντες γωνιακοί πύργοι, όπου βρίσκονται τα κλιμακοστάσια. Στη νότια πλευρά, η οποία κάποτε έβλεπε προς τον Ιλισό, υπάρχει τοξοστοιχία με τρεις αψίδες στο κέντρο του ισογείου και τοξοστοιχία με εννιά αψίδες στον πάνω όροφο. Υπάρχουν λίγα διακοσμητικά στοιχεία, όπως τα ξύλινα φουρούσια της στέγης με τα ζωγραφισμένα ανθέμια. Υπάρχει ανάγλυφος διάκοσμος από σχηματοποιημένα σταυρόσχημα μοτίβα, που περιτρέχουν το κτήριο με την μορφή οριζόντιων ταινιών, μεταξύ ισογείου και πρώτου ορόφου.
Στα δεξιά κι αριστερά της αυλής, υπάρχουν δύο χαμηλά επιμήκη κτήρια, που προορίζονταν για βοηθητικές χρήσεις.
Είναι ένα από τα σημαντικότερα μουσεία διεθνώς αφιερωμένο στην τέχνη και τον πολιτισμό των βυζαντινών και μεταβυζαντινών χρόνων. Διαθέτει περισσότερα από 25.000 αντικείμενα, οργανωμένα σε συλλογές, τα οποία χρονολογούνται από τον 3ο έως τον 20ο αιώνα μ.Χ.
ΣΚΟΠΟΣ ΞΕΝΑΓΗΣΗΣ
ΣΤΟΧΟΣ Β΄: Να γίνει κατανοητή η προστασία τόσο του ανθρώπου (επισκεπτών) όσο και αντικειμένων μεγάλης αξίας (εκθέματα), από πιθανές βλάβες μιας ηλεκτρικής εγκατάστασης, ιδιαίτερων χώρων όπως ένα μουσείο.
ΣΤΟΧΟΣ Γ΄: Να γίνει κατανοητή η χρήση του σωστού φωτισμού σε ειδικές περιπτώσεις όπως οι προθήκες μουσείου.
Φωτισμός προθηκών μουσείων
Το χρώμα του φωτός που εκπέμπεται από μια φωτεινή πηγή είναι εξαιρετικά σημαντικό στην έκθεση των αντικειμένων καθώς μπορεί να αλλοιώσει την εμφάνιση των εκθεμάτων και να περιορίσει δυσμενώς το οπτικό αποτέλεσμα στον χώρο δημιουργώντας εσφαλμένες εντυπώσεις στον παρατηρητή- επισκέπτη.
Πρέπει να επιλέγονται φωτεινές πηγές που να αποδίδουν τα χρώματα με μεγάλη ακρίβεια . Οι κρυστάλλινες προθήκες στα μουσεία που φωτίζονται εξωτερικά έχουν σχεδιαστεί κατάλληλα και φέρουν το ελάχιστο δυνατό πλαίσιο στήριξη ώστε να αποφεύγονται τυχόν ανεπιθύμητες σκιάσεις.
Οι προθήκες που φωτίζονται εσωτερικά χρησιμοποιούνται λαμπτήρες φθορισμού αλογόνου χαμηλής τάσης με διχρωμικό καθρέπτη ή συνδυασμό αυτών ώστε ο δείκτης της χρωματικής απόδοσης (ο τρόπος με τον οποίο αποδίδονται τα φυσικά χρώματα κάτω από μια τεχνητή πηγή λευκού φωτός σε σύγκριση με το ηλιακό φως)των πρώτων να κυμαίνεται μεταξύ CRI90-100, ενώ των λαμπτήρων αλογόνου πλησιάζει το άριστο CRI 99.
Ο εξοπλισμός που εγκαθίσταται πρέπει:
- Να είναι ιδιαίτερα υψηλής ποιότητας
- Ο πλέον ενδεδειγμένος για την διατήρηση της καλής κατάστασης των εκθεμάτων για αποφυγή αλλοιώσεων
- Διασφαλίζει ότι μπορεί να συντηρηθεί απροβλημάτιστα.
Το φως είναι ένα ηλεκτρομαγνητικό κύμα που εκπέμπει στο πλήρες φάσμα του φωτός. Βασικό κριτήριο σχεδιασμού είναι η θερμοκρασία της φωτεινής πηγής η οποία μετριέται σε Κ και αντιπροσωπεύει τη θεωρητική θερμοκρασία χρώματος που αποκτά μια σιδερένια ράβδος κατά τη διαδικασία της θέρμανσης. Η φωτεινή πηγή εκπέμπει θερμό φως όταν η θερμοκρασία είναι μικρότερη από 3.000Κ και ψυχρό φως όταν η θερμοκρασία είναι μεγαλύτερη από 5.000Κ η λάμπα φθορισμού εκπέμπει φως ημέρας στους 6.000Κ.
Λαμπτήρες εκκενώσεως δεν ενδείκνυται για το εσωτερικό προθηκών εξαιτίας της υψηλής τους φωτεινής απόδοσης.
Χρησιμοποιούμε:
Λαμπτήρες φθορισμού: όταν έχουμε φωταγώγηση μεγάλων επιφανειών Επιτυγχάνουν δείκτης χρωματικής απόδοσης από 90-100. Δεν διαθέτουν συνεχόμενο φάσμα με αποτέλεσμα να κουράζουν τα μάτια.
Οπτικές ίνες για το εσωτερικό των προθηκών. Πλεονέκτημα αποτελεί το γεγονός ότι διαπερνώνται από το φως και όχι από το ηλεκτρικό ρεύμα. Το αποτέλεσμα μπορεί να διαφέρει από ειδικά σπότ φακούς κρύσταλλα. Εξαιρετικά μικρό μέγεθος και μικρή κατανάλωση, εξαλείφουν τον κίνδυνο της ηλεκτροπληξίας.
Φωτισμός με Led : είναι ημιαγωγοί με ιδιαίτερη μικρή κατανάλωση ρεύματος και εκπέμπουν έντονο φως. Πλεονεκτήματα : μεγάλη διάρκεια ζωής. Χαμηλή κατανάλωση, χαμηλό κόστος, απουσία ενοχλητικού τρεμοπαιξίματος, ελάχιστη μείωση της απόδοσής τους